15.10.11

Pizza


Selvom det er nemt at rende ned til pizzamanden på hjørnet, synes jeg der er noget sjovere over at lave pizzaen selv. Så er der heller ingen begrænsninger når man skal vælge fyldet. Hvis man ikke vil have kød eller fisk på, så synes jeg at auberginer giver en god, fed smag så man når rundt på hele smagspaletten. Champignoner og løg kan også give umamismag til pizzaen - og så naturligvis en god tomatsauce :)
Der er honning i dejen fordi kamutmel har en syrlig smag (ligesom rugmel), i modsætning til den noget neutrale durum og hvede, og den kan sagtens undlades hvis man vil have en PCO-venlig opskrift.

Dej:
25 g. gær
2 dl. lunkent vand
ca. 5 dl. kamutmel
1 tsk. salt
1 tsk honning
2 spiseskeer olivenolie

Tomatsauce:
1 dåse hakkede tomater
3 fed hvidløg
1 lille løg
1 spsk. olivenolie
2-3 spsk. kapers
evt. sød chili og paprika

Opløs gæren i vandet og tilsæt salt, honning og olivenolie. Rør derefter melet i lidt ad gangen. Dejen skal være blank, og må ikke blive fuldstændig tør. Groft mel suger væske, så er dejen for tør, bliver den kedelig. Ælt dejen et par minutter og sæt den til at hæve til dobbelt størrelse i en skål penslet med en smule olie. 
Imens dejen hæver kan tomatsaucen laves. Hak løg og hvidløg (det skal blendes tilsidst, så det behøver ikke være så grundigt). Sauter dem i olie til de er blanke - hvidløget må ikke blive branket, det giver en ikke så rar bismag. Kom herefter tomat og afdryppede kapers i gryden og lad det småkoge fem ti minutter. Blend herefter hele herligheden og lad det koge ind til den ønskede tykkelse. Jeg kom paprika og sød chili i (ud over salt og peber), men man kan jo smage den til lige som man lyster. Kom evt. hakkede oliven og en halv rød peberfrugt i, inden du blender saucen.

Når dejen er hævet så del den, jeg lavede to mellem og tre små pizzaer, og rul den tyndt - jo tyndere jo sprødere.
Kom sauce og fyld på og bag nederst i ovnen ved 260 grader i omkring 8-10 minutter eller til pizzaen er lysebrun. 


På de her pizzaer kom jeg aubergine, rød peber, rødløg, porre, cherrytomater og mozzarella på.
Man kan variere det i det uendelige, men med vegetariske pizzaer vil jeg tilslutte mig GreenKitchenStories og mene at jo mere fyld, jo bedre.
Min erfaring er at det bliver lidt mere interessant hvis man ikke bare lægger grøntsagerne på rå. Her grillede jeg både aubergine og rød peber i lidt olie, og halverede tomaterne og bagte ved omkring 100 grader imens dejen hævede.
Ved siden af havde jeg edemamebønner drysset med sesamfrø og salt.

- Velbekomme :)

1 kommentar:

Amalie Tandrup Hoelgaard sagde ...

hvor ser det lækkert ud!
Fin blog :-)

- tjek gerne min blog ud! www.amaliehoelgaard.blogspot.com